Onsdag... recept... tävling... o så Hockey såklart.. !

jaha då har det hunnit gå några dagar igen då... och det har varit si och så med vädret.. en dagen flera plusgrader och massor med dropp från taken... nästa dag 1 dm snö och -15 ... men nu tycker jag att det räcker för min del... jag har haft vinter så det räcker flera år frammåt... men men.. att längta efter sommaren gör kanske att man uppskattar den mer när den väl kommer sen... =)

ja som jag skrev sist så hade jag bakat en kaka till Carina skulle komma... en Biggans nöttosca.. och då det var flera som ville ha receptet så kommer det  sist i bloggen... =)

Jag har iaf skickat in det receptet till en tävling som finns på www.hemmakonditor.se och vi får väl se om det kan bli en vinst eller inte... de lottar varje vecka ut en kitchen aid till veckans vinnare och det är den jag vill ha... =)

ni kan väl vara gulliga o hålla tummarna för att jag får en sådan... =) de kommer plocka fram 15 st veckovinnare varav de av dem plockar ut (via svenska folket) 5 stycken som går till en final som sker under chokladfestivalen i stockholm i oktober.. men ända dit behöver jag inte komma.. räcker om jag får min kitchen aid.. =))

Från choklad till viktiga saker.. eller viktigare kanske det heter... o det är ju naturligtvis Hockey vi pratar då.. för nu har ju äntligen kvalserien kört igång.. Leksand har spelat två matcher den första förlorade vi (vilket gjorde mig mega orolig) men igår vann vi och tog 3 skööööna poäng... imorgon är det match igen och även på lördag... de matcherna visas i tv så jag kommer bänka mig här hemma med leksands tröjan på och en öl.. (man måste ju ta en seger/grav öl) =)


Mina pojkar... Dalarnas stolthet...  det som är så roligt med Leksand är att de har så många fans runt om i hela vårt land.. från skåne i söder ända upp till norr... o fansen ställer verkligen upp på sitt lag...


.... klacken.... som ni ser.. det är svettigt värre.. under hela matchen står fansen och hoppar..trummorna dundrar i bakgrunden så det känns i hela kroppen o man sjunger o hejjar... =) jag får nöja mig med att se matcherna via tv eller dator.. men i mina tankar är jag mitt i klacken o känner den där glada kännslan... för under många år var jag en del av den klacken... (ca 5 års tid gick jag på varneda hemma match när jag bodde där uppe) o det var sååå härligt... och i år... ja i år... DÅ SKA VI TILLBAKA!!!!

nu ska jag sätta mig o kolla lite efter jobb samt skriva brev till våra tyska grannar som kommer i påsk, de undrade om vi ville ha något från tyskland då de hade lite plats i bilen... så jag ska nog be dem köpa med lite whiskey.. samt måste ju höra med dem om de vill ha plogat.. för som det är nu kommer de inte upp till sitt hus.

nu får ni alla ha en riktigt bra onsdag och kanske fira att det är lill-lördag eller som det hette förr i tiden Pig-lördag (för onsdagen var den dagen Pigorna var lediga på då de jobbade på lördagarna) det fick jag lära mig i morse då de pratade om detta på radion.. o varje dag ska man ju lära sig något nytt.. =))

men som sagt.. ha en bra dag..
*kram* så länge.. o här kommer bild och recept på kakan... =)





Biggans Nöttosca:

Kakasmet

200 gr Blockchoklad (ljus eller mörk beroende på vad man gillar)
175 gr smör
3 ägg
2 dl socker
2 dl mjöl
½ tsk bakpulver

Toscasmet:

200 gr hasselnötter
100 gr smör
2dl socker
2 msk sirap
2 msk mjölk
2msk mjöl
2 msk cacao

GÖr så här:

Smält smöret och ta det från värmen bryt i chokladen och rör tills all choklad är smält. Rör ägg och socker i en skål (obs ej vispa med elvisp). Blanda ner mjöl och bakpulver, rör runt och häll sist i chokladsmöret (rör försiktigt så allt blandas). Häll i en form med löstagbar kant och grädda i ugnen 200 grader i ca 23 min (den är fortfaraqnde rätt lös då).

Under tiden blandar du allt till toscasmeten utom de grovhackade nötterna i en kastrull, låt det koka upp och ta bort det från värmen, blanda i nöthacket. Häll toscan över den varma kakan och grädda ytterligare i ugnen ca 10 min på 200 grader.

Bli inte förtvivlad om toscasmeten sjunker ner i kakan det ska bli så, lite ovanpå och lite i. Kakan fastnar lätt på kanten till formen men med en vass kniv brukar det gå att få loss annars kan man klä formkanten med smort bakplåtspapper.
Ät och mumsa och framförallt njut...

Kommentarer
Postat av: Danica

Faen när är tävlingen klar..jag har hållt tummarna nu så dom börjar på får ett blått skär...det är ju farligt med blodstockning...

Den ser god ut men jag tänker inte prova...kramas <3

2010-03-24 @ 13:21:50
URL: http://tantans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0