Tisdag... Ebba..

Hej på er!

Jaha då har en helg passerat o denna helgen skulle här både rullas jul-köttbullar och bakas pepparkakaor... det var iaf planen... men som vanligt så ska man inte planera.. (när ska jag lära mig det tro??) På Lördagen så skulle Ebba o Lizze gå ut o åka pulka, Lizze skuttade i kläderna fort som ögat o drog ut.. o jag hjälpte Ebba med overall, mössa o vantar... när vi ska sätta på skorna å "ramlar hon" tror jag... men i självaverket så får hon ett anfall... hon är okontaktbar i 10-20 sekunder.. men jag kan lova er att för mig var det en evighet...

Så när Ebba vaknat o inte var ledsen längre började vi fundera på vad som gjort det.. hon hade ju suttit i köket o ritat o där hade jag eldat i vedspisen så det var jätte varmt...vi funderade på vätskebrist och svimning... hon fick o dricka o fick vackert klä av sig allt igen för att vara inne.. hon var jätte pigg efteråt... ja samma go glada Ebba så vi antog att det inte var något farligt.. tog med henne för vi skulle handla.. på vägen hem fick hon feber.. då hade det gått ca 1½ timme efter anfallet.. då misstänkte jag att det inte var en svimning iaf.. så jag kontaktade sjukrådgivningen... då var klockan strax innan 19 på kvällen.. de tyckte att vi skulle komma in o jag frågade om vi kunde komma dagen efter för att åka 8,5 mil till en akut med en trött febrig unge var inte så lockande.. dessutom hade hon både ätit o druckig o var pigg o som vanligt.. så med rådslag med sköterksan skulle vi ringa dagen efter o åka in...

Sagt o gjort söndag morgon ringde vi på nytt till rådgivningen och sen drog vi till Karlstad till akuten där... som standard så får man ju ALLTID vänta två timmar o detta fastän vi var det ENDA barnet.. jaja.. tillslsut kom det sköterskor o tog blodprov.. o efter det så gick det en liten stund så fick ebba ett nytt anfall... o då var vi ju på rätt ställe iaf.. sköterskorna sa att doktorn skulle komma om en timme.. efter ca 5 min var doktorn där... Ebbas anfall var ungefär lika som första gången med en okontaktbarhet på ca 10-20 sekunder (fortfarande en evighet om ni frågar mig) doktorn gjorde en nevroulogisk (eller hur det nu stavas... )  undersöknig samt de tog EKG på henne... o sen skulle hon skicka akutremiss till en EEG undersökning.. så fick vi åka hem med lugnande ord från doktorn att anfallen inte var farliga på nått sätt... men man blir ju orolig iaf...

Idag var vi till karlstad igen då vi blev kallade för EEG (snabba ryck... sånt gillar jag)
Ebba var jätte duktig.. de kopplade ca 25 små plattor till hennes huvud o så skulle hon ligga still i ca 25 minuter... så nu kommer det lite bilder från den undersökningen....




Hon var så duktig... lite busig o fnissig ibland men det FÅR man vara när man inte ens fyllt 4.. =) mammas lilla trollunge... *älskar*

Efter det var klart så var hela håret fullt i salva o kräm..


lite kletigt i håret.. men det går att tvätta bort... =)

Det enda vi kan göra nu är o invänta svar.. men vi hoppas på att det går fort... o att vi får svar på vad det kan vara...

Ebba är feberfri o piggelin.. ja samma goa glada Ebba-bebba som vanligt...och inget mer anfall har hon haft heller så nu är det bara jag o Roger som ska lära oss släppa lite på oron... man blir lite nojjig av detta.. men av förklarliga skäl...

kommer avsluta bloggen med lite bilder på Luciorna som kom hem igår o sjöng så vacker så...
fina tjejjor minsann...




Ebba sa när vi gjorde iordning dem i köket o hon fick lucia-linnet på... Åhhh mamma nu ser jag verkligen ut som askungen... *skratt* jorå hon är en princessa minsann... =)

önskar er alla en underbar Tisdagskväll....

*kram* så länge


Kommentarer
Postat av: Danica

Vilket duktigt litet blondtroll hon är ..men jag skrev det i min blogg oxå...och jättesöta Lucia och tärna är dom jag tjuvar lite bilder ..om dte är ok.. klart det är ok...hehehe...väntar med lika stor spänning på svar från EEG...

Ha en riktigt bra onsdag och kan förstå oron...kram på alla blondtrollen ...<3<3<3<3

2010-12-15 @ 08:05:59
URL: http://tantans.blogg.se/
Postat av: mamma

Vilken,lucia o tärna så fint man kan rik´tigt höra hur dom sjunger.Och lilla ebba ,så duktig,med alla kablar att ligga stilla,det kommer nog något fint till jul,för så duktiga flickor.Vi älskar er stor kram mormor o morfar

2010-12-15 @ 16:19:39
Postat av: Dirk

2 jättesöta Lucia.

Wir freuen uns schon .

Bis bald

Dirk

2010-12-19 @ 23:12:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0