Tisdag/Onsdag .... svamprensar dag del 2

Jaha då var det Onsdag igen... halva veckan har gått o snart är det ny helg... =) dock börjar det bli kallt här på nätterna... i morse var det -3 grader*hurr* det är tur jag kan elda i vedspisen... det värmer gott det... =)

Jag skulle ha bloggat igår kväll.. men hade tänkt att ta det efter Dr House (som är  mitt favvo program) men då var jag så trött så jag gick o la mig istället.. =)

därför får ni gårdagens "tänkta skrivande idag" =)

Jag har ju rensat en massa svamp o idag skall det sista rensas o göras i ordning... *skönt att det snart är slut för då kan jag plocka nytt* =)

Jag la lite svamp på tork i köket på en ställning...




så här såg de ut då....  det är ca 7,5 liter rensad svamp

Nu har de torkat nästan helt färdigt....




så här lite blev det kvar...

men det är lika gott att smula ner i sås eller blötlägga och sen göra stuvning på... Denna torkade svampen skall skickat till Helsingborg till mammsen o pappsen...  =) så när du opererat dig o mår bättre pappa då kan du mumsa på lite god sås med trattisar i.. sen finns det i frysen här när du kommer hit.. då får vi hitta på något gott med trattisar (eller gula) kanske paj... jag gjorde en paj igår med trattisar o västerbotten ost... mmm det blev jätte gott... o till det delade vi på en flaska vin.. (ja på en vanlig tisdag! man måste kunna njuta en tisdag oxå *ler* )




Paj med en god greksallad till... =)


Igår var  Ebba på 2½ års kontroll, där de kollar tal och att göra sig förstådd och även om de förstår när man ber dem om saker.... o ja det var väl inga bekymmer alls det.. inte med den babbelkvarnen jag har... hon tom sjäng en lite visa för BVC-sköterskan =) det kanske är som min vän minna säger.... hon kanske har en radio i magen.. *skrattar*  vi vägde o mätte henne oxå o hon vägde 13,6 kg och var 91,5 lång... börjar bli en stor o tung tjej... =)

Idag ska jag rensa svamp o elda.... sen tror jag att jag skall baka lite oxå... har inte bestämt vad ännu.. men det lutar åt amerikanska beagles och även sätta en surdeg till skånska limpor som jag hittat recept på i en kokbok som jag fick i sommras av mamma.. den är skriven 1913,, snart 100  år alltså... dock ska jag inte göra på hela satsen som står i boken för där ska det vara på 8kg rågsiktsmjöl o 4 liter vatten... tror jag nöjer mig med 2 kg rågsikt... =)

Receptet kommer här... direkt avskrivet ur boken... (som är skitrolig att läsa då det skrivs och mäts lite annorlunda på den tiden. )

8 kg grovt rågmjöl lägges i tråget blandas med 1 hand full fint salt. 4 l kokande vatten påhälles och degen slås med degspade ½timme, överhöljes och får stå till följande morgon då 1hg pressjäst och 1 rågad matsked surdeg löses upp i lite ljumt vatten och iröres. Degen arbetas en god stund med mjöl, så mycket som behöves. Ställes att jäsa tills den är väl uppjäst, då man delar degen i lika stora stycken som arbetas duktigt, formas avlånga, få stå o jäsa. Insättas i bakugn eller spis och tåla grädda 1½ - 2 timmar. Överstrykas både då de insättas och uttagas med hett vatten


Återkommer med resultat och vad som bakades... o troligen bilder.. jag älskar att ta bilder på mat o bröd etc.. =)

*kram* så länge


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0