Tisdag.. 17:e maj-firande....

Hej på er!

Då var det en ny vecka på gång igen... Igår jobbade jag till 22 och idag har jag varit ledig.. idag är det ju stort firande här i Norge.. Så gratulerer med dagen =)

Jag fick vara med min norska "familj" och fira deras nationaldag... mycket trevlig har det varit..
Dagen började med att de sköt från en kanon klockan 7... men inte hörde jag det inte.. nej då då sov jag på söta örat... så DET missade jag.. jaja.. man kan inte va med på allt... =)

men vi åkte in till skarnes för att se på musiken och tåget.. dagen till ära hade jag fått en "slöjfe" att sätta på jackan... så jag var lite mer "svorsk"


så här ser den ut... jag erbjöd mig att vifta med en svensk flagga oxå.. men det blev det blankt nej till.. =)))

vi stod o såg på paraden på två olika ställen.....



fanbärare i spetsen....


musikkåren strax efter....


skolbarn o vuxna... fint var det o se o alla dessa vackra dräkter...  =)

vi hade ett riktigt regnoväder på morgonen men när vi var o såg paraden så var det både uppehåll o lite sol... o det var bra för då slapp man ju bli en dränkt katt...

När vi kollat på paraden och gått med en sväng så kom vi till skolan i Skarnes och där hade lite av årets studenter samlats... "Russ" heter det.. o de har nu fram till idag festat i 1 (!?!) månads tid.. så de såg lite slitna ut.. haha.. de åker runt i olika bussar o spelar skyhög musik och festar järnet... (ja nästan så man funderar på o börja studera här i Norge för att få va med på en sån här grej.. haha)


russe-buss


några av "russen" sitter på taket o kastar ner kort.. typ som visit kort till de barn som vill ha.. (jo de samlar på sånt de små o drömmer om att bli stora så småning om.. *ler*) detta med "russ" o deras bussar är svårt att beskriva.. måste nästan upplevas... men det är en dyr historia för de stackars studenterna.. nåja stackars o stackars.. de festar ju en hel månad så.... haha...

När vi kikat klart på allt så gick vi till en grillkiosk o där åt vi mjukglass... det var gottit... =)

Sen åkte vi hem och så var det några timmar till maten så jag gick till min lilla hytte o läste lite i en bok jag har... slappade lite alltså.. =)

klockan tre skulle vi äta.. så jag gick till min "familj"


så här fint dukat var det... o lite av maten syns på bordet.. men vi började med något som heter Römmegröt... som jag förstår det när jag läser så är det en vetemjölsgröt man kokar på "sur grädde" (typ vår gräddfil fast av fetare sort) hittade en bild på internet iaf då jag inte fick några mer kort från måltiden...


römmegröt ätes med kanel o socker och en liten klick smör.. och den var riktigt god...jag gillade den.. men väldigt mäktig... iaf var det den vi startade måltiden med....

Sen blev det "speke mat" det är rökta skinkor och korvar (ren korv, fenelår som är får/lamm kallrökt, spekeskinka som är kallrökt skinka och en korv som heter mår pölse vet inte riktigt vad det är i den.. men gott var det)   så hade jag gjort potatissalladen då vi konstaterade att den köpta är det för mycket majonäs i.. o jag har ingen i min.. jag gör en typ tysk potatissallad som är himla god... o så flatbröd såklart... åh det var så gott.. stort tack till min norska "familj" en under bar dag har ni låtit mig få vara med på.. =)

nu sitter jag här i min lilla "hytte" o är mätt o nöjd med dagen... stort tack till alla som förgyllde denna dag!

*kram* så länge.. 






Kommentarer
Postat av: MayM

Takk for en jette fin dag Camilla. Vi har kost oss veldig i samværet med deg. Det var så hyggelig å vise deg litt av vår 17. mai feiring.

2011-05-17 @ 21:32:21
URL: http://mayms.hobbyblog.net
Postat av: carina

åh vad jag e avis på dig....men kul för dig att verkligen se hur det firas...ja man kanske ska studera där???? =) nej cam vi har nog inga röster alls då efter en månad =))) ha d gött kramizzzzz

2011-05-18 @ 19:50:15
Postat av: Danica

ja vad trevligt att få uppleva IRL..måste vara en upplevelse...ha en fortsatt fin vecka..kramas <3<3<3

2011-05-22 @ 10:21:44
URL: http://tantans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0