helgens mat o bravader

Hej på er!! 
 
Ja då var det Måndag igen o helgen har rullat på i rasande fart som den alltid gör,, man tänker nu ska jag få sova ut på morgonen o bara vara.. o jorå visst har jag väl sovit lite längre än kl 6 (då klockan ringer i vanliga fall) men nått längre än 7 halv 8 hade jag väl kunna fått sova.. hmm.. det är ingen som väcker mig.. jag vaknar av mig själv... o det är sååå irriterande.. men men med en fibromyalgi i kroppen så är det nog få gånger man vaknar o känner sig riktigt utvilad iaf.. o det blev ju inte bättre av att jag satt på gräsklipparen i fredags i några timmar o blev kall o stel... men klippt blev det!!! =) så jag är nöjd iaf att vi kunde klippa ner gräset innan vintern.. för nu ska det väl iaf inte behövas klippas igen förrns till våren... o DIT längtar jag redan.. =)) 
 
Jag var ju iaf inte stelare än att jag kunde stå i köket på eftermiddan/kvällen o göra en paj (det är ju lite av min "medicin" att har jag riktigt ont pysslar jag med mat för det är så roligt så då kan jag förtränga smärtan lite.. ) 
 
Det blev en krämig kantarell paj... 
Med lök o tomat på o ett krämigt täcke o en god sallad till... det var mumma det... så den avnjöt vi till Fångarna på fortet som är ett av tjejjornas favorit program... efter lite god mat så blev det fram med godisskålen o då var det Fredagsmys på riktigt tyckte Ebba.. (hon är duktig på att äta godis den.. ) 
 
Lördagen vaknade jag ju tidigt.. men steg inte ur sängen förrns kvart i 8.. (ibland vägrar jag o gå upp när jag vaknar.. tvingar mig att ligga en timme till.. *ler*) segt i kroppen var det  men jag gjorde mig kaffe o satte mig vid datorn kollade FB o tidningarna för o se om nått hade hänt... =)) en av mina Leksandsvänner skrev på FB att han satt med kaffe o nybakade frallor... o då kom jag på att jag hade 1/4 paket jäst kvar i kylen.. så jag drog ut i köket för att göra frallor... (som sagt det hjälper en stund mot värken) när jag stod där o rörde i hop en deg så kom jag på att jag ville nog ha ostfrallor.. så fram med ost o rivjärn o ner med ost i smeten o lite sparade jag för att ha ovanpå... 
 
det blev 6 st jätte stora ostfrallor... 
hade kunna gjort en 8-10 st kanske men stora fralloor är oxå gott... här står de i ugnen... 
nygräddade.... o goda blev dem... de räckte till frukost både lördag o söndag... jag frös in 3 av dem dem på lördagen o tinade dem på låg värme i ugnen på söndagen lika gott som nybakat... =)) 
 
efter att vi ätit en lite senare frukost på lördagen så var det dags för lite långkok.. jag hade saltat in en benfri karré stek o den skulle kokas i 1½ timme tillsammas med lök o morot o lite goda kryddor... o sen skulle det ju kokas kålrot o potatis för rotmos var dagens middag... så när köttet kokat så hällde jag av buljongen i en annan gryta o i den buljongen (delar av den) kokade jag rotsakerna.. för det har jag lärt mig att det sätter godast smak på rotmoset... 
 
mums filibabba... köttet blir ju lite tråkigt o grått när man saltar det o inte har salpeter i.. men smaken är ljuvlig... =)) buljongen jag kokade rotsakerna i har jag nu sparat för idag jag ska göra kålsoppa åt Roger o den buljongen är perfekt! att göra soppa i... man ska använda så mycket man kan av det man har... =)) 
 
Så kom Söndagen o även den vaknade jag tidigt men då var det Ebbabubblan som kom.. halv 8 var klockan... fast jag hade redan varit vaken några gånger sen 5.. så jag gick upp med henne o vi mös lite framför tvn o faktiskt så ramlade Lizette o roger ner lite senare så det blev en skapligt tidig morgon för oss alla.. det var en gråmulen dag men inget regn.. så vi åt frukost o sen tog Roger gräsklipparn o åkte upp till vår tyska granne o klippte hans gräs... jag passade på att baka en sockerkaka med äpplen i medans han klippte.. sen drog vi till skogen o plockade svamp.... packade med nybakad kaka o kaffe o dricka.. det är så extra mumma o fika i skogen... vi var på lite nya "jaktmarker" o det gav bra utdelning... 
 
en hel korg full plus nästan en hel system kasse blev det... mest trattisar men ett par gulingar hittade vi oxå... Johanna fick det som var i systempåsen.. vet ju att hon o flickorna gillar svamp oxå men tar sig ju inte ut.. o jag fick o rensa så jag har o göra hela dan idag.. =)) men Ebba hjälper mig säkert hon gillar o rensa svamp.. =)) 
 
Efter lite mer än tre timmar i skogen (nåja.. vi fikade ju oxå o det tog oxå lite tid) så var jag både frusen o stel igen.. o vi åkte hem... o nån matlagning var det inte tal om så det fick bli Pizza.. o det var länge sen så det smakade extra gott... =)) resten av kvällen slappades det i soffan framför dator o tv... jag kollade på Bäck på tvn o spelade ett musikspel på FB.. (ja ibland funkar simultankapaciteten.. haha) 
En rikgtigt bra helg skulle min summering av helgen vara (förutom att det alltid går för fort.. ) 
 
Idag står svamprensning, mala kött (till frikadeller) kålsoppekok o tvätt på schemat.. sen får vi se vad dagen mer erbjuder...(det räcker nog till med det som är.. )  det är solsken o frost ute.. men dagen kan nog bli skön när solen fått värma upp lite iaf... så bara det blir lite varmare ute så kanske det får bli en mugg java o lite sockerkaka från igår ute på trappen.. =)) 
 
jag hoppas ni får en fin Måndag... 
 
*kram* så länge

Kommentarer
Postat av: Danica

Visst är det härligt gumman när man har en massa att göra så man får hålla igång hehehe...men jag ser att ni haft en givande helg oxå...hoppas veckan blir bra oxå...kram på er dårå

2012-09-24 @ 09:50:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0