Lördag..... examen och student och föräldrar...

Hej på er!

Ja då har det gått några dagar igen.. men denna gång kan jag skylla på att jag helt enket inte haft tid att blogga.. har ju haft mammsen o pappsen här o sen Lizzes examen och igår var vi till Rättvik på Johans student.. så det har varit fullt upp i några dagar här... men bloggen kommer samman fatta det hela... mer eller mindre iaf... jag har bestämt mig.. jag måste bli bättre på att fotografera det jag gör och det som sker runt mig.. men lite bilder har det blivit iaf... =) jag skulle gärna ha en nyare kamera oxå då våran tar en halvtimme på sig.. *suck* jaja.. den får hänga med så länge den håller...

jag börjar med tisdagen.. då kom mamma o pappa hit på eftermiddagen... jag och Ebba städade det sista med dammsugning o golvtorkning.. Lizze kom hem och sen väntade o väntade vi.. det är faktiskt en tjusning med att vänta på någon man längtat så otroligt mycket efter.. så kom de.. o då var det stora kramkalaset o sen fick vi hjälpa dem att packa ur bilen för den var "full.knökad" med saker.. allt från kläder till fiskespön... o naturligt vis... svensk färskpotatis.... =)

På kvällen åt vi Födelsedagsmiddag för alla som fyllt och fyller under året... Pappa fyllde ju 70 i februari (mamma 71 i maj) och Roger fyller ju 40 den 29:e juni... jag gjorde oxfile med Timjan-ugnsbakad färskpotatis och trattkantarell sås till... någon kamera fick jag ju inte fram så det blev ingen bild på varken mat eller folk.. =)

Onsdagen ägnades åt till bla att baka brödet till Johans studentfest.. jag gjorde rosenbröd som blev himla bra.. (hade inget recept tog lite av vad jag trodde skulle bli bra... o det blev jätte gott)  på kvällen åt vi rådjursstek med Timjan-ugnsbakad färskpotatis (ja faktiskt men pappa tyckte det var så gott så vi gjorde samma potatis som dagen innan) serverade en kantarell sås på gula kantareller till detta och en grekisk sallad... gott o uppskattat...

Torsdagen var Lizzes examensdag så vi åkte till Råda kyrka till klockan 8 o hade soligt och fint...


här kommer dom med fanor... Lizze är inte med på denna bild...


Här kommer Lizze det blåste lite kallt så en tröja över klänningen var nog inte fel... =)


många fina sommarsånger.. lizze stod lite tokigt så det blev ingen närbild på henne...


Ebba hamnade på golvet i kyrkan med några av sina kompisar hos dagmamman... här tystar hon på "lill" emil då han pratade för högt... hehe...


Efter examen så åkte vi hem o förberedde oss för en eftermiddag vid tjärnen.. jag kokade färskpotatis och gjorde små foleiknyten med dem med lite salt o smör på, så gjorde jag senapssill.. vi hade köpt matjesill och så tog vi med salt och en stor foliebit som vi skulle foliebaka fisk i om vi fick nån.... o det fick vi.. en fisk.. så vi hade världens bästa utflykt... inge kort på maten men...


... på mamma o pappa.. vi hade ju kaffe med oss oxå.. i väntan på fisken... =)


Lizze tog med sitt DS... man kan ju få vänta på att det nappar.... =)

Det blev ju ingen bild på varken fisken eller maten... jag är kass på att använda kameran.. men lovar att det var festligt och gott...

Strax innan 8 på fredag morgon packade vi in oss o en massa mat o packning för att bege oss till Rättvik och Johans student... vi hade hyrt en stuga i Vikarbyn som vi skulle bo i mamma, pappa, Roger, jag och barnen... fin liten stuga var det vi hann precis bara packa in allt i stugan för att bege oss till Rättvik och komunhuset dit alla studenter skulle komma... där var Johanna och Johans pappa Jörgen med skylten


hehe... lille Johan... mammas "plutt" =)))


fin studentpojke.... men fortfarande mammas "plutt" =)


Johan med bästa kompisen ... öh...... som oxå heter Johan... den stackaren hade massor med feber.. men här orkade han le iaf)


Ebba på Rogers Axlar, Jörgen, Johanna, Lizze, morfar och mormor.. och naturligtvis "plutten" Johan.. =)


... så en bild där ebba satt på mina axlar... =)

Studentfesten skulle vi ha i vikarbyn hos Johan... ja Johans kompis asså... hm.. inte min Johan utan den andra... (jäkla ungar till att ha samma namn... hehe) Vi åkte till vår stuga o bäddade o sen var det bara o packa all mat som vi skulle ha med oss..  o bege oss till Johans hus.. o vilket fint hus.. jisses... så vackert.. är otroligt glad o tacksam att vi fick vara där .. så tack Jill med familj... =)

Maten ja.. det blev tysk potatissallas, Tjälknul, sallad och hembakat bröd.. sen hade Johans (inte min johan) mormor gjort kladdkakor som var helt underbara till efterrätt,,, allt var toppen... men stackars Johan (inte min) hade så mycket feber så han fick gå o lägga sig några timmar.. stackarn...


Johan öppnar presenter..... Ebba fick hjälpa till att tabort pappret... =)

Efter en trevlig kväll var det dags att dra sig till stugan då Ebba var sliten... annars hade vi nog stannat en stund till.. men man får anpassa sig till de små...



Här ska flickorna sova... i en fin dala tarsäng... =)

Vid 11-tiden idag styrde vi kosan hemmåt igen... vi åkte via Leksand och passade på att få en sommrig bild på.....


ejendals arena... såklart!! även om jag hatar vinetern så ser jag ju fram emot hockeysäsongen.. men ska njuta av sommaren först... om det nu blir någon.. i dag regnade det bitvis hinkar..

nu blev det en mycket lång logg o naturligtvis krånglade det med att lägga in bilder... men nu är sammanfattningen klar iaf.. så ni förstår jag haft det helt toppen.. men lite sliten är man i kroppen efter allt... men det löser sig... =) nu ska flickorna få lite kvällsmat och sen stopppas i säng.. så blir det lite tv... kanske lite fotbolls WM... om det inte är något annat braigt på tv.. fast forbolls WM är ju braigt.. enl mig... men Roger.. tja han tycker inte det är så braigt... ikväll spelar England mot USA o då ska jag hålla på USA för jag gillar inte Englandshuliganerna.. haha... =)

hoppas ni får en underbar lördagskväll och trevlig fortsatt helg....  o jag ska försöka bli bättre på att fota mer... har fått önskningar om mer foton på mat.. o tom förfrågan om catering.. o det skulle va skitkul... =))))  så det ska jag ta mig en allvarlig funderare på..... =)

*kram* så länge






Kommentarer
Postat av: Jill Sand

Tack för fantastisk mat & jätte trevligt sällskap :)

Hoppas vi ses snart igen !



Kram Kram

2010-06-12 @ 19:45:34
Postat av: Danica

Vad bra att allt bara flöt ¨på...duktiga Johan...så vuxen lillgrabben blivit...kommer ihåg när han vár med i Talang i Rättvik...då var han inte så gammal..men duktig...

kram vi hörs <3

2010-06-12 @ 23:24:39
URL: http://tantans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0