Torsdag... ibland blir jag trött....

Hej på er... jag blir lite trött på mig själv ibland.. eller rättare sagt på min hjärna.. jodå det finns en där innanför pannbenet... jag lovar... =)

ska försöka förklara lite vad jag menar... jag har massor med projekt jag hela tiden går o tänker på.. nu när man är arbetslös så har man ju tiden till det... =) jag har säkert en 4-5 idéer när det gäller att starta eget... både på nätet och på "riktigt" det ena projektet skulle innebära flytt... så då måste ju min hjärna klura lite extra på det oxå... sen är det ju plugg projektet (som jag inte är klokare på idag då jag inte fått tag på den jag ska prata med) och skulle det nu bli plugg så ska det ju bli ett jobb efter det oxå...  alla dessa idéer ligger o rullar runt o planeras i min hjärna...

sen är det ju det där med surdeg.. som ni vet så gjorde jag ju två stycken.. en på vete och en på råg.. i förrgår så gjorde jag en på ärtmjöl som står o "gottar sig" och idag gjorde jag ytterligare en på vete då jag läste ett nytt recept...  detta innebär att även detta med surdeg och bakning surrar runt i hjärnan... o mellan bakning till matlagning är det inte långt.. så då klurar jag på lite recept o sånt.. och hamnar automatiskt tillbaka till den ena affärsiden som har med mat o sånt att göra... så rullar det på så dagarna i ända... och även på nätterna... vilket innebär att jag sover dåligt ibland.. men men.. vila får jag göra på hemmet... haha

dessutom är jag till och från dålig i min fibromyalgi och det påverkar oxå hjärnan som hela tiden tar emot smärt signaler från delar av kroppen och ibland hela kroppen... o när man har massor i huvet och dessutom ont så går det inte o prata rätt för det orkar inte hjärnan med så man får lite afasi ibland.. =)))

med allt detta kan jag ibland bli lite trött på mig själv och min hjärna...

lade in en liten bild på en hjärna... man vill ju inte skryta... haha.. =)

nåja... nu har jag ju skrivit av mig lite om de saker som gör mig trött.. sen finns det annat så som väder etc... men det tar jag inte nu... det räcker med detta.. ibland funderar jag om jag ens är klok.. så kommer jag på att jag inte vill vara klok.. o då känns det bättre... =)))

jag gjorde en hjärnröntgen på FB.. jodå man kan göra det..(en kul grej alltså... inte på riktigt.. )   och idag hade jag...

japps... en pistol.... haha... ja det finns mycket roligt man kan göra ibland.. =)

Nu ska jag återgå lite till mina surdegar,,, jag såg på Leila bakar för ngn vecka sedan o då gjorde hon pizzadeg med surdeg i.. så den har jag gjort idag o den står i kylen o ska bakas på imorgon kväll till fredagsmyset.. =)

Sen gjorde jag en liten bröddeg (har ingen plats i frysen för en massa bröd) så det blir lite bröd på 2-3dl vätska.. jag hade surdeg och jäst och gjorde små mini baugetter... o dom blev jätte goda...


... 8st blev det.... =) så det blev en god kvällsmacka här till mig o Roger... =)

nu tror jag väl att jag blir trött igen... fast det beror på att jag nog måste sova.. =) så jag önskar er alla en god natts sömn och en underbar fredag imorgon... jag återkommer med bild på pizzan... om jag kommer ihåg... avslutar bloggen med receptet på den senaste surdegen jag gjorde.. vet inte om den blir bra.. men ifall någon vill göra en... så här kommer den... (jag gör min på vetemjöl bara nu)

*kram* så länge..


Davids surdeg

Ingredienser

Steg 1
1 st äpple
100 g 35 gradigt vatten (= 1dl)
200 g rågmjöl eller vetemjöll (= 3,3dl)

Steg 2
200 g vatten (= 2 dl)
200 g mjöl (= 3,3 dl)




Gör så här

1. Dag 1-3, steg 1
Råriv ett äpple och blanda det med 100 gram 35 gradigt vatten och 200 gram rågmjöl.

2. Häll blandningen i en glasburk med lock.

3. Ställ burken med locket lite på glänt vid en varm plats till exempel ovanför kylen.

4. Låt burken stå i 3 dagar. Skaka den morgon och kväll.

5. Dag 4, steg 2
Friska degen genom att fylla på med lika delar vatten och mjöl.

6. Rör om och låt stå ytterligare en eller några dagar.

7. Dag 5 eller senare
Nu har du en färdig surdeg som ska förvaras i kylskåp tills det är dags att baka med den.

8. Dagen innan baket ska degen friskas genom att tillsätta lika delar vatten och mjöl.







Kommentarer
Postat av: Danica

Det är faen inte konstigt om det kommer upp en pickadoll i din hjärnröntgen hehehe...hoppas ni får en fin helg här blir det att olja in altanen tror jag...kram <3

2010-04-24 @ 09:53:24
URL: http://tantans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0