Söndag... Surdeg...

Oj en hel vecka har trillat iväg o det är söndag igen.... ja tiden går fort när man har roligt.. men den går fort även om livet inte är roligt hela tiden... så är det... men just nu avstår jag från att skriva om det som är tråkigt... det räcker med att gå o ha det i tankarna hela tiden...

vad har hänt annars under denna vecka då.. tja inte så mycket.. flickorna o Roger har återgått till vardagen efter påsklovet.. (ja Roger hade ju inget lov han... han har bara vardag i livet stackarn.. hehe) men Lizze har varit i skolan och Ebba två dagar hos dagmamman...

Jag drog ut en (visdoms) tand i tisdags.. det var inte roligt.. men nödvändigt.. så nu är jag en tand fattigare... =( men naturligt vis inte mindre vis för det... jag har ju tre kvar.. haha

Saknar dig lilla tand..... men överlever utan dig... =)

sen har jag pratat lite med mina vänner Danica och Carina under veckan... både på telefon och på datorn... Många skratt blir det... goa vänner man har.. *glad för dem*

Ska passa på att skicka ett jätte GRATTIS till Danica som i lördagskväll blev farmor (igen) till en liten (hm.. nåja.. 3960g o 51cm) grabb...  Grattis oxå till föräldrarna Thomas o Millan... =)

Så till rubriken.. surdeg... ja det kan jag tala om för alla som aldrig gjort en surdeg att det är en hel vetenskap... jag har googlat o googlat i dagar.. läst receptböcker och blev inte ett dugg klokare för det... eller jo kanske lite... men som sagt en hel vetenskap.. härom dan gjorde jag en vetesurdeg.. i två dagar "kämpade" jag med den... för att bara sedan hiva iväg skiten.. men nu i efterhand tror jag faktiskt inte det var ngt större fel på den... men hur ska man veta när den inte ser riktigt ut som på alla dessa bilder man ser på internet... jaja.. satte ny surdeg på vete och en på råg... läste att de skulle stå 25 grader varmt o då kunde man ha dem i ugnen med enbart lampan på.. (ja här hemma där ingen värme är på knappt i huset är det ju lixom inga 25 grader)


här står de.. med termometern vid sidan om för att kolla så det verkligen var 25 grader... vill ju lyckas... !!!

idag var det då dags för att mata dem... det var bubblor i vete degen men i råg var det bara pytte bubblor.. men matade bägge iaf...


vete surdeg             o Råg surdeg....

Om det nu lyckas så ska jag baka bondbröd och baugetter... då jag har köpt ett mjöl som "proffs" bagarna använder sig av...  mjölet är högproteinrikt och heter manitoba cream...


detta mjöl kan man nu köpa på välsorterade affärer.. jag hittade mitt i Sunne.. då det inte finns än i Hagfors... =)

Nu får ni hålla tummarna för att mina surdegar börjar leva så jag får exprimentera o baka på dem...  jag får återkomma med resultat.... =))

Idag ska vi äta någon som heter Knuts frestelse... o det är ljuvligt gott.. (fast barnen tycker inte det) Det är ett recept jag fått av min svärmor.. lätt att laga och gott att äta...

så här ser det ut.... 

hela receptet kommer i slutet på bloggen... jag har fått lite önskemål om att lägga ut recept på fler rätter här i bloggen... så jag ska väl försöka med det... men lovar inget... *ler*

nu hoppas jag att ni alla underbara människor får en underbar söndag....

*kram* så länge

Knuts frestelse


I stället för trad. jansson till påsk eller en vanlig vardag.
Gott är det i alla fall. (jag gör min utan paprika då jag inte tål det)

Ingredienser

8 st potatisar medel storlek
500 gr nötfärs eller blandfärs
2 st gul lök
ev 2 st paprika
2 burkar champinjoner eller färska
1-2 tsk salt
1 krm vitpeppar
1 krm svartpeppar
3 dl grädde
2 dl creme fraiché
2 msk dijon senap eller vanlig
2 msk soya

Gör så här


Börja med att skala potatisen och skär den i längder som när man gör trad. jansson.

Bryn köttfärs och hackad lök tills färsen är genomstekt, blanda ner svampen och ev paprikan och kryddorna låt fräsa en stund.

Blanda grädde, cremefraiché, senap och soya i en skål och häll i detta i köttfärsen och låt koka upp.

Lägg potatisen i botten på en eldfast form häll över köttfärsröran

Grädda i ugnen i 200 grader i ca 1 timme, strö ev lite ost över i slutet av gräddnings tiden.

Servera en god grönsallad till, smaklig måltid

Kommentarer
Postat av: mamma

JA knuts frestelse,går inte av för hackor.Surdeg har jag aldrig gjort,bara tänkt att det skulle vara gott ,när man ser det färdigbakat.Vi har ätit en super god kycklingfilegryta mad ädelost.Fast det slog ju inte ikea lunchen i går.Nu väntar vi på besked om tisdagens flygresa(vi vill inte vara testpiloter) kram

2010-04-18 @ 15:03:04
Postat av: Danica

Ja gumman många skratta blir det..men mycket seriöst oxå...och tack så mycket...glad är jag för en liten Jacob...pratade länge med den nyblivna fadern idag på mobben...inte nå stolt eller hur...jobbigt hade det varit för MIllan...men hon hämtar sig sedan när allt har lagt sig...roligt är det iaf att det vart nästan en födelsedagspresent till henne...

Hoppas ni haft en fin helg..min rygg något bättre..kram massor <3

2010-04-18 @ 22:13:37
URL: http://tantans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0