Måndag.... bakdag och lärdom... =)

Idag har jag bakat på surdegen...  och det var intressant.. =) först o främst så var det roligt... o spännande då jag inte hade en aning om resultatet.... som jag skrev igår så gjorde jag ju två surdegar vilket blev två bröd.. ett med vete och ett lite grövre på rågsikt och vete...


knådade varje deg i 10 min... och det var för lite.. för i efterhand läste jag i en artikel att bakar man med manitoba cream så ska det knådas i 20 min... och jag hade manitoba i det grövre brödet också... =)

sen jäsning... jag hade ingen jäst i så det tog sina modiga timmar dock tyckte jag inte bröden reste sig så som jag ville...


lite "platta" bröd... (och det berodde bla på knådningen... ja ja man lär sig.... )

sen var det skjuts in i ugnen först på hög värme i 10 min sen på lägre värme ca 40 min...


volá.... det färdiga resultatet..... =)

efter som bröden inte blev "höga" blev de lite kompakta.. men smaken var det inget fel på.. Lizze gillade det ljusa brödet och jag gillade bägge... Ebba gillade inget... så nu får vi se vilket Roger gillar... =) han har inte smakat ännu... han ska få smaka ikväll... då blir det nybakat surdegs-bröd och......


... Greksallad och ett glas rött.... synd om oss... haha...

Iaf nästa gång som jag bakar ska jag göra ett experiment... ska ta av tex vete-surdegen och göra två olika degar.. en utan jäst och massor med knådning... och en med jäst... och massor med knådning... ska ev riva ett äpple i surdegen då jag läste man kunde det... =)

Ja som sagt.. det är en hel vetenskap... haha... men någon gång ska väl även jag lyckas och kunna baka det där höga fluffiga sega surdegs-brödet.... =)

Nu ska jag nämna lite om all aska som far runt i luften oxå.. det är ju vulkanutbrott på island och naturligtvis blåser askmolnet hit och i norra Europa så alla flyg har varit inställda.. o det är ju trist om det nu inte är bättre i morgon.. för mamma o pappa ska (kanske dårå) flyga till Spanien.. o där ska de vara i 4 veckor... *jisses vad jag kommer sakna de dagliga samtalen* men roligt o mysigt för dem... men som sagt vi får se om de kommer iväg... jag ska hålla tummarna för dem...

hoppas ni nu alla får en bra måndags kväll..

*kram* så länge

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0