Måndag.... den stora svamprensardagen del 1

Jaha så var det måndag igen... helgerna går alldeles för fort.. men ny vecka med nya möjligheter.. =) Ja jag har ju inte varit sysslolös idag iaf.. gårdagens svampplockning resulterade i flera dagars arbete... jag brukar säga att lika roligt det är att plocka svampen... lika tråkigt är det att rensa den.. men resultatet blir ju gott så då är det värt det...

Idag har jag haft ebba hemma oxå o hon tog sig minsann lite sovmorgon.. hon sov till halv 8.. skönt för henne hon var nog sliten efter skogsturen igår.. =) dessutom tror jag hon plockat svamp i sömnen för när vi la oss igår så la jag på henne täcket som hon sparkat av sig.. då satte hon sig upp o sa... "Nejje... vi måtte kolla så det äj jätt fäj... vi kan inte ta dom med fel fäj" o det har hon så rätt i den lilla snosan... man måste kolla så man plockar svamp med rätt färg... =)

När ebba vaknat till liv efter vällingen satte hon i gångo leka.. själv satt jag o vaknade vid datorn o pratade med danica (tantans.blogg.se) hon hade lite farm jobb åt mig o det är klart man hjälper till..haha... =) så gjorde jag lite ändringar på min farm o sen var kaffet slut.. så då blev det dags för allvar... svamprensning.

Jag hade bestämt mig för att försöka torka lite av svampen och trollade fram ett gammalt myggnäts fönster som jag la på min tvättställning... sen rensade jag så jag hade ca 7,5 liter svamp (bunken jag la svampen i rymmer så mycket... ) började lägga på svampen och då visade det sig att nätet inte var så spänt så svampen rullade fint in mot mitten... efter lite svordommar o suckande klädde jag om fönstret med nytt myggnät som skulle sitta med kardborrband... sen ny test med att lägga på svampen.. o det blev bra... (dock får jag trycka dit kardborren då o då så jag måste försöka nubba fast det.. men det fun kar nu iaf... )



 o så här ska dom små godingarna nu ligga o torka några dagar... jag ska elda i vedspisen så det håller sig varmt o skönt i köket..

sen rensade jag lite mer som jag förvällde och så gjorde jag mat på dem... en knuts frestelse blev det.. o det är så gott... för er som inte vet vad det är så kommer en liten beskrivning här..

mat skivar potatis som till en vanlig jansson sen steker man köttfärs, lök, svamp (o ev paprika) kryddar med salt o peppar (ganska mycket salt då potatisen drar åt sig en hel del) man har på lite soya och senap sen en burk cremefraiche o 2-3 dl grädde.. låt allt koka upp o häll över potatisen.. sen in i ugnen i ca 1 timme... ät o njut... mmmm det är super gott... =)




så här ser det ut när det är klart.... åh jag blir sugen bara att se den på bild... =) tur jag får det imorgon i matlåda... o Roger han får det i 2 dagar... haha.. =)

Lizze tycker om det.. men ebba ville inte ens smaka.. men det gjorde inget för till dem gjorde jag.....




japps... pannkaka... med rårörda blåbär till... det tyckte dom var mumma... =)


Resten av dagen har jag rensat svamp o svamp o svamp.. o nu orkar jag inte mer.. man sitter illa o står illa.. o nu har jag ont i ryggen... jag tar resten i morgon... o när det är färdigrensat... ja då måste jag nog ut o ha mer... haha....

nu ska snart flickorna lägga sig o jag ska ägna kvällen åt lite tv.. o lite dator.. jag tror att Danica hinner komma hem o in en sväng innan jag lägger mig.. o då kanske det blir en sväng vid pokerbordet... =)

*kram* så länge


Kommentarer
Postat av: tantans

Ummm..vad gott om vi drar ifrån svampen då...men resten är nog jättesmarrigt..och ja Danica är hemma nu men trötter...

2009-09-28 @ 22:39:31
URL: http://tantans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0