Torsdag.... Bakdag....

Ja så hade jag ju rensat klart all svamp så vad skulle jag nu hitta på då... jag hade en bröddeg som jag gjorde igår ett nästan 100 år gammalt recept på skånska limpor... men den degen hivade jag då den var som en cementklump idag... nåja kanske inte riktigt men det kändes inte rätt.. ska fråga en tjej på matklubben.se som hade samma recept och dessutom bakat eller iaf ätit det... hm.. annars är det roligt med nya recept...

jaja jag hade ju planerat att baka... så det blev en sväng till affären o inhandla lite nnytt rågsiktsmjöl (då cementklumoen fick allt jag hade.. *ler*) sen bakade jag Danicabröd.. dock inte heller helt efter receptet då jag upptäkte att jag saknade bikarbonat... nåja det blev bra ändå.. tur man kan improvisera... =) Sen blev det även ciabatta bröd.. dom är helt underbara.. ska dock jäsa ett antal timmar... först 1 timme i bunken sen bakas ut o sen ny jäsning på 2 timmar... men dom är värda att göra... =)




här ligger godsakerna o svalnar... =)

Det är roligt att baka bröd... iaf oftast... =)


när jag ändå var i farten så gjorde jag negerbollar oxå...




Lite godsaker till kvällen... nått alla i familjen tycker om... =)


Ja och nu innan någon hoppar högt över namnet negerbollar så vill jag bara tala om att för mig är inte det ordet rasistiskt menat... det har alltid hetat negerbollar för mig...  _Jag kan bli fruktansvärt irriterad när alla ord ska påpekas som rasistiska... jag är inte rasist... och för mig är inte ordet neger ett fult ord... nigger som de säger i USA är ett skällsord.. o rasistiskt.. men neger är inte det...

Jag tror att ordet förekommer i vissa samanhang som hedrande istället... i Karlstad finns det ett område som kallas negern.. o det har det gjort i ca150 år.. namnet fick området för att hedra de fria slavarna under amerikanska inbördeskriget.... i min gamla kokbok finns det ett tidningsurklipp på ett kakrecept som heter negerkaka... sen finns det negerkyssar o negerbollar... i min värld är inget av dem rasistiskt... inte ens förknippat med "negrer"

Jag tror att de som upplever det rasistiskt är de som inte har en självdistans... eller sitter på väldigt höga moralhästar o har inget annat i livet att göra än klaga... stackars dessa männiksor... vad fasiken... lev livet... o njut.... en dag lägger vi näsan i vädret och då är allt förbi... se saker för vad de är o acceptera det...

nu ska jag inte tjöta med om detta... nu ska jag ta hand om barnen o ge dem kvällsmat... även om Roger jag o Ebba är lediga imorgon så har Lizze en skoldag till... så en till tidig morgon...

kvällen kommer bli lite greksallad med ciabatta till o tv... idol... sen får vi se om Danica är inne.. hon är sjuk stackarn.. hoppas du kryar på dig *kram till dig*

*kram* så länge

Kommentarer
Postat av: tantans

Tack jag gör vad jag kan för att få bli frisker...vad du har varit duktig idag...

Och det var bra det du skrev om Neger för det är inget skällsord det är bara andra idioter som gör det till något rasistiskt...kramas

2009-10-02 @ 09:52:51
URL: http://tantans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0