Lördag... De dödas afton.....

Alla helgons dag... eller de dödas afton...  en dag för eftertanke.. fest... sorg.. glädje.. eller är det bara ytterligare en dag för affärerna att dra in stora pengar på allt krafs o tjafs som de kan sälja till denna helg??

För visst är det så att det blåses upp mer o mer för varje år.. o visst går vi på det... men så är det med alla helger... o affärerna ska ju överleva de oxå... jag ska inte sitta här o tala om hur man ska fira eller inte.. jag är absolut inte den rätta... bara skriver ur mig lite tankar över denna dag... gundtanken med denna dag är bra.. men behövs det en dag där vi tänker på de döda lite extra... ja kanske för några o kanske inte för några... att tänka på de som dött av de nära o kära gör man nog lite då o då ändå... men hösten är ju dödens tid mörk o ruggig.. o det är väl kanske så vi förknippar döden... mörk o hemsk o kall...

Här hemma har vi inte pyntat... jo det hänger en fladdermus som Ebba gjort hos dagmamman... men vi brukar åka när det mörknar o tända ett ljus i en kyrka eller i en minneslund... inte varje år har vi gjort det.. men vi försöker visa barnen att det lyser fint på kyrkogården... och visst när man förklarar för barnen att idag är det de dödas dag att man har tankar om de man mist....

För de flesta är nog denna helgen ändå en festhögtid där man spökar ut sig till div demoner o spöken.. i år ska vi inte på någon fest men förra året var vi på fest på mitt jobb i Karlstad som jag hade då.. det var en rolig fest med många demoner o spöken... hehe...  Såhär fina var vi då...






Trodde vi skulle skrämma slag på den som stod i receptionen på hotellet vi bodde på när vi kom ner färdigsminkade för att ge oss av till festen... haha... det var roligt iaf...

och lizze hade ju disco förra helgen o var ju oxå jätte fin... jag verkligen gillar att sminka upp folk... hehe.. här kommer fina lizze en gång till... nästa år får vi nog sminka ebba bubblan oxå... *ler*




Vi får väl se om dagen bjuder på mer fototilfällen och mer att berätta... åker vi o tänder ljus ska jag fota o lägga in här....

Jag är lite sugen på att ge mig ut i svampskogen oxå.. är bättre i armen o även om jag inte ska använda den kan jag väl peka på svamparna vi hittar... haha.... börjar bli dags att försöka få in en skörd av trattisar till... gott att ha under vintern.. o snart är plockningstiden förbi... vi får se vad dagen bjuder på...

*kram* så länge








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0